Правова позиція
Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 23 червня 2026 року
у справі № 916/2438/25
Господарська юрисдикція
Щодо умов звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України та постачання на митній території України медичних виробів
ФАБУЛА СПРАВИ
Прокурор в інтересах держави в особі Березівської міської ради Одеської області (далі Березівська міськрада, Міськрада, позивач) звернувся до господарського суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Березівська центральна міська лікарня" Березівської міської ради Одеської області (далі КНП "Березівська ЦМЛ", Лікарня, покупець, відповідач-1) і Товариства з обмеженою відповідальністю "Медфлай" (далі ТОВ "Медфлай", Товариство, постачальник, відповідач-2) про:
- визнання недійсним пункту 3.1 розділу 3 договору від 10.12.2024 № 17, укладеного між КНП "Березівська ЦМЛ" і ТОВ "Медфлай", у частині включення до ціни договору суми податку на додану вартість (далі ПДВ) у розмірі 164 749,91 грн;
- стягнення з Товариства на користь Міськради 164 749,91 грн безпідставно сплачених грошових коштів, посилаючись на положення статей 15, 16, 203, 215, 217, 629, 632, 1212 ЦК України, статей 14, 30, 185, 188, 194 та підпункту 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України у редакції, чинній із 03.05.2023, статті 11 Закону України "Про ціни і ціноутворення", статей 5, 41 Закону України "Про публічні закупівлі", статті 23 Закону України "Про прокуратуру".
Позовна заява обґрунтовується тим, що операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України анестезіологічного апарату штучної вентиляції легень (далі апарат ШВЛ), який є предметом договору поставки від 10.12.2024, належать до операцій, що звільнені від оподаткування ПДВ, що свідчить про безпідставне включення його сторонами до ціни товару, зазначеної в пункту 3.1 розділу 3 договору № 17, суми ПДВ, унаслідок чого відповідачами порушено підпункт 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, а тому сплачені кошти у спірній сумі є безпідставно набутими Товариством і відповідний пункт цього договору є недійсним.
Господарський суд рішенням, залишеним без змін постановою апеляційного господарського суду, у задоволенні позову відмовив у зв`язку з необґрунтованістю позовних вимог.
ОЦІНКА СУДУ
Згідно з підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (у редакції, чинній із 03.05.2023) тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту "в" пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, що призначені для використання закладами охорони здоров`я, учасниками АТО, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Верховний Суд погоджується з висновком апеляційного суду про те, що оскільки відповідач-1 (не визначав того, що закупівля медичного виробу здійснюється для цілей, передбачених підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України (у редакції, чинній із 03.05.2023), а також враховуючи використання придбаних медичних виробів для надання медичної допомоги будь-яким особам, а не лише спеціальній категорії суб`єктів, наразі немає підстав для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ операції Товариства з постачання на митній території України медичних виробів, зумовлених предметом спірної закупівлі.
Водночас апеляційний суд цілком обґрунтовано відхилив посилання Прокурора на тимчасове приймання Лікарнею 207 поранених осіб у 2022 році та перебування на обліку медичного закладу учасників АТО, бойових дій, яким надається медична допомога, позаяк це не впливає на цільове призначення закупленого відповідачем-1 медичного обладнання, яке не визначалося закладом охорони здоров`я (замовником закупівлі) як таке, що закуповується для відповідних цілей (із метою надання медичної допомоги особам, які отримали поранення, контузії чи інше ушкодження здоров`я у період проведення АТО та/або запровадження воєнного стану), і, як наслідок, на заходи, в яких воно (медичне обладнання) використовується.
При цьому колегія суддів зауважує, що факт тимчасового приймання Лікарнею 207 поранених осіб у 2022 році жодним чином не спростовує висновку судів про відсутність у Товариства права на податкову пільгу, передбачену підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України (у редакції, чинній із 03.05.2023), оскільки закупівля апаратів ШВЛ за договором № 17 відбулася значно пізніше у грудні 2024 році, що вочевидь виключає можливість такого особливого цільового використання медичного обладнання, як для надання медичної допомоги пораненим особам, які були доставлені у Лікарню у 2022 році.
Також Верховний Суд вважає правильним висновок судів попередніх інстанцій про те, що за наведених фактичних обставин стягнення спірної суми ПДВ становитиме надмірний фінансовий тягар для Товариства як добросовісного постачальника і не свідчитиме про реальне порушення інтересів держави та можливість їх ефективного відновлення у разі задоволення позову
ВИСНОВКИ: операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 2 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПК України за наявності одночасно таких трьох умов:
- медичні вироби постачаються для використання закладами охорони здоров`я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації;
- медичні вироби призначені для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я;
- медичні вироби входять до переліку, встановленого Кабінетом Міністрів України, а саме Переліку лікарських засобів та медичних виробів, що ввозяться та постачаються на митну територію України під час воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 р. № 1447.
У разі відсутності однієї із зазначених умов вказані операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
При цьому визначальним для звільнення від оподаткування ПДВ за вказаною нормою є не лише категорія товарів та суб`єкт отримувача таких товарів, а й призначення товарів надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров`я.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: справляння ПДВ, право на податкові пільги, відносини постачання